
Stabat mater
Skladbu Stabat Mater z roku 2004 zkomponoval Marco Rosano pro kontratenor (mužský hlas s rozsahem ženského altu), smyčce a varhany původně pro jednoho z nejlepších současných světových kontratenoristů Andrease Scholla, který se specializuje na interpretaci barokní hudby. Proto je i dílo, byť nové, zcela otevřeně koncipované ve stylu napodobujícím barokní hudbu. Stabat Mater v podání Andrease Scholla a Australian Brandenburg Orchestra pod vedením Paula Dyera měla premiéru v únoru 2008 v australském Sydney a Scholl ji od té doby provedl nesčetněkrát po celém světě.
Pěveckému duu Kchun se Rosanova hudba natolik zalíbila, že přímo u skladatele objednalo novou verzi téže skladby, tentokrát pro dva hlasy (s přesným určením pro duo Kchun) a violoncello. Tím, že se objednavatelé stali zároveň interprety, vznik nové verze sledovali a ovlivňovali až do konečné podoby. Spojení mužských hlasů s violoncellem je staletími prověřené, nosné a zvukově vyvážené. Violoncello má tenorovou polohu a jako smyčcový nástroj ohebnost a frázovací a dynamické možnosti podobné lidskému zpěvu. Pro duchovní skladbu, jakou je Stabat Mater, je toto obsazení vynikajícím východiskem.
Rosanova Stabat Mater je jedním z jeho stěžejních děl. Skladba stojí zcela podle barokního principu na fundusu bassa continua, zcela rovnocenného zpěvním hlasům. Barokní basso continuo představoval basový melodický nástroj (violoncello, violone, viola da gamba, fagot nebo jejich kombinace) a akordický doprovodný nástroj (cembalo, varhany, loutnové drnkací nástroje). V Rosanově kompozici je bas koncentrován do svébytného partu violoncella. Nad ním se prolínají dva vokální party, homofonicky i polyfonicky, vždy v duchu emoce a obsahu zpívaného textu dané části. Zdaleka však nejde o nápodobu baroka ve všech ohledech – Rosano nás nenechává na pochybách, v jaké době skladba vznikla. Mnohé harmonické postupy i originální tektonika celku jsou zcela současné.
Stabat Mater vrcholí homofonní, smířlivou katarzí v závěrečné části Quando corpus, až jakýmsi popěvkem, vyjadřujícím pozitivní rozuzlení: … dopřej, aby duše směla vejít v ráje království.
Milan Fiala
reakce pořadatele Haydnových slavností, Řenče 13.10.23
„Pro posluchače to byl balzám, přenesení se do jiných stavů, do světů bez počítačů, mobilů, sociálních sítí, blázinců... Lidé byli nadšení, já jsem nedýchal. Měl jsem obavu, co "těžká" muzika udělá s mou ženou, která na ni není až tolik vysazená, ale ta hudba byla zpěvná, melodická, hladila a člověk se těšil na každý další tón, který přijde. Bravo Duo Kchun! Bravo Marco Rosano!“
Tomáš Cidlina
z recenze pro Opera+ na koncert 24.9.22 v Prysku v rámci MHF Lípa Musica
„Zádumčivá a zádušní, naléhavá a tíživá zvěst se v závěru stala mobilizující a prodchnutá vírou. Vírou v nevyhnutelnost, ale zároveň i ve vyšší smysl Kristovy oběti. I proto celkové a konečné vyznění Stabat Mater v podání dua Kchun a Eduarda Šístka nemělo pouze smutné résumé, bylo zároveň i prostou a vroucí modlitbou. Na jejím začátku byla pokora a stesk, na konci však rozhřešení, mobilizace duševních sil a víra.“
Anna Šerých
z recenze pro Opera+ na vydané CD Stabat Mater 23.11.23
Stabat Mater Marca Rosana je v prvotřídní interpretaci dua Kchun výsostně estetickým zprostředkování základního duchovního faktoru evropských dějin. Do dnešních dnů také účinnou formou společenské informace. Také nadějí pro další projekty Kchun.
Marco Rosano: Stabat Mater, první část
Tvůrci v programu Kchun - Stabat Mater
Stabat Mater
Kchun - Stabat Mater
Martin Prokeš – tenor, Jaromír Nosek – bas
Eduard Šístek – violoncello
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Suita pro violoncello č. 2 d moll, BWV 1008
Prélude
Allemande
Lauda Plangiamo quel crudel basciar
Johann Sebastian Bach
Suita pro violoncello č. 2 d moll, BWV 1008
Courante
Sarabande
Hildegard von Bingen (1098–1179)
Hymnus Ave generosa
Johann Sebastian Bach
Suita pro violoncello č. 2 d moll, BWV 1008
Menuet I, II
Gigue
Marco Rosano (*1964)
Stabat Mater, úprava pro tenor, baryton a violoncello
Stabat Mater
O quam tristis
Quis est homo
Pro pecatis
Eia Mater
Sancta Mater
Fac me vere
Juxta crucem
Fac ut portem
Fac me plagis
Fac me cruce
Quando corpus
Aktuální koncerty
Stabat mater
