STABAT MATER

Hlavní událostí koncertního programu je Stabat Mater italského skladatele Marca Rosana, který jí upravil na objednávku přímo pro pěvecké duo Kchun. Skladba stojí zcela podle barokního principu na fundusu bassa continua, zcela rovnocenného zpěvním hlasům. V Rosanově kompozici je bas koncentrován do svébytného partu violoncella. Nad ním se prolínají dva vokální party, homofonicky i polyfonicky, vždy v duchu emoce a obsahu zpívaného textu dané části. Zdaleka však nejde o nápodobu baroka ve všech ohledech – Rosano nás nenechává na pochybách, v jaké době skladba vznikla. Mnohé harmonické postupy i originální tektonika celku jsou zcela současné.

Jako přípravu a pro umocnění duchovní dimenze interpreti zařadili na úvod kombinaci středověkého a barokního repertoáru – do rámce jedné z ikonických violoncellových suit Johanna Sebastiana Bacha zasadili interpreti dva dávno zhudebněné biblické příběhy z Itálie a Německa.

Purgatio

Projekt „Purgatio“ je naprosto ojedinělé a v České republice dosud ve své originalitě neprezentované audiovizuální dílo, spojující gregoriánský chorál, renesanční polyfonii, mluvené slovo a kresbu světlem v jeden celek.

Představte si kostel či kapli, které jsou ponořeny do naprosté tmy a ticha. Náhle se tma probouzí… Světlo a jeho magické obrazy vetkly pomyslný život lidské duši a ta se vydává na cestu. Stejně jako v Danteho Božské komedii prochází po smrti duše peklem, očistcem, až nakonec dojde do samotného ráje.

Touto strastiplnou cestou ji provází jen magický zpěv dvou lidských hlasů. A také hlas vypravěče, jenž sám, obklopen tmou, promlouvá ke každému z posluchačů a jen jemu jedinému, sedícímu ve tmě, předává věčný příběh života a smrti, moudrosti a pokory.

Být sám se sebou. Sám se svou duší. Vnímat lidský hlas a zpěv. Spočinout v daném okamžiku. Takový je projekt dua Kchun, jenž symbolizuje Zemi a přijetí.